Šéf Skansky: Na Slovensku nám uvízly stovky lidí, o zastavování staveb zatím neuvažujeme
Stavebnictví je dalším oborem, kterého se mohou dotknout stávající potíže s pandemií koronaviru. Eurovia už oznámila zastavení prací, další firmy
Stavebnictví je dalším oborem, kterého se mohou dotknout stávající potíže s pandemií koronaviru. Eurovia už oznámila zastavení prací, další firmy zatím vyčkávají a plošný zákaz jejich vedení doposud nevydalo. Podle šéfa stavební společnosti Skanska pro střední Evropu Michala Jurky došlo v případě jedné z největších firem v oboru zatím k uzavření betonárny v Mohelnici a zpomalení prací na dokončeném úseku D1 u Přerova.
Museli jste kvůli koronaviru omezit některé stavby či úplně zastavit?
Uzavřeli jsme jen betonárnu v Mohelnici a zpomalujeme dokončovací práce na již zprovozněné D1 137 a některých dalších stavbách, kde není tlak na čas. V současné chvíli ale neuvažujeme o plošném zastavování staveb, věříme, že situaci zvládneme. Chráníme zdraví lidí, zároveň chceme pokračovat v projektech tak, abychom byli schopni dostát závazkům vůči klientům.
Jaká opatření jste přijali proti šíření viru?
Na některých stavbách jsme zavedli střídání směn, roušky, respirátory a dezinfekci zajišťujeme i přes několik týdnů trvající nedostupnost kombinací nákupů a vlastní výrobou. Roušky šijí desítky dobrovolníků z řad našich zaměstnanců, dezinfekci budou připravovat naše laboratoře. Při domácích cestách včetně dopravy na stavby doporučujeme zaměstnancům využívat firemní i soukromá auta, daleko častěji dezinfikujeme naše prostory a poskytujeme i možnost dezinfekce rukou na toaletách a v kuchyňkách. Setkáváme se dálkově, a kdo může, pracuje z domova. Všem zaměstnancům nad 65 let a s vážným zdravotním omezením navíc umožňujeme zůstat doma preventivně, s plnou náhradou mzdy.
Kolik lidí vám kvůli koronaviru odpadlo? Nemyslím jen nákazou, ale například karanténou či hlídáním dětí.
V ČR nemáme nikoho nakaženého ani v nařízené karanténě, a řádově dvacet kolegů se na základě OČR doma stará o nezletilé děti. Na stavbách jde v této chvíli spíše o jednotlivce, například na D1 máme každý den nasazeno přes 250 lidí a stavba jede ve víceméně normálním režimu. A pochopitelně ti, kteří mohou, pracují už nyní z domova – ve všech našich pěti zemích jsou to řádově stovky kolegyň a kolegů.
Existuje ve Skansce nějaký plán pro případ, že vám přestanou kvůli tomu lidi chodit do práce, jaké stavby se budete snažit udržet?
Vždy se snažíme dohodnout s investorem V této chvíli například vnímáme zájem státu na pokračování rekonstrukce D1. Pokud to situace bude vyžadovat, můžeme nějaké kapacity přesouvat, ale v masovém měřítku to dělat nebudeme.
Jaké komplikace současný stav přináší?
Prioritou je bezpečnost lidí: musíme myslet na přirozený strach lidí a v této nelehké době s nimi nepřestat mluvit. Velký problém je s ubytováním a stravováním a nonstop řešíme nedostatek ochranných prostředků. Důležité pro nás také je, abychom s investory nastavili konkrétní pravidla, za jakých podmínek mají stavby pokračovat.
Stavebnictví je v ČR hodně závislé na zahraničních pracovnících. Neutekli vám domů?
Zatím se to neděje masově, máme výhodu, že velkou část kapacit hlavně v inženýrském stavitelství pokrýváme vlastními kapacitami. Velký dopad má ale uzavření hranic se Slovenskem, tam uvízly řádově stovky lidí, kteří standardně pracují na stavbách v ČR, například naši mostaři, železničáři a také někteří subdodavatelé. Otázkou také je, kolik Ukrajinců odjede na Velikonoce domů a nebude se tak moci vrátit. V pozemním stavitelství je horší situace v Polsku, tam v některých dnech na některých stavbách chyběla až třetina subdodavatelských kapacit. Subdodavatelé se samozřejmě s problémy potýkají, ale i oni vědí, že je důležité, aby se stavby nezastavovaly.